LIFESTYLE | Hoe kan ik gezonder leven?

Een gezonde levensstijl hanteren is best belangrijk, maar niet gemakkelijk om eraan te beginnen. Het is een klik die je moet maken en wan...


Een gezonde levensstijl hanteren is best belangrijk, maar niet gemakkelijk om eraan te beginnen. Het is een klik die je moet maken en wanneer dat gebeurd is, kun je je volledig focussen op die gezonde levensstijl. Alleen is de vraag hoe je daar nou net aan begint. Waar moet je op letten en hoe kun je ervoor zorgen dat deze kleine veranderingen snel gewoontes worden?  




Stilaan conditie opbouwen zonder te sporten
Met conditie opbouwen denkt iedereen meteen aan sporten, terwijl dit eigenlijk niet de juiste manier is. Ik hoor je al denken 'sporten is toch net de ideale manier om conditie op te bouwen?' Juist ja! Alleen moet je voor sporten al een basis hebben. Wanneer je conditie ver onder het vriespunt ligt, kun je beter beginnen met heel kleine veranderingen aan te brengen in je dagdagelijkse leven. Laat de auto vaker binnen staan en ga te voet of per fiets naar de winkel of je beste vriendin, neem geen bus die rechtstreeks naar jouw dorp rijdt, maar net een dorp ernaast zodat je een flinke wandeling hebt. Op deze manier bouw je stilletjes aan conditie op. Na een maand merk je al een groot verschil! Vanaf het moment dat je een basis hebt, kun je beginnen met sporten. 

Stop onmiddellijk met diëten
Een gezonde levensstijl wordt vaak gekoppeld aan diëten. FOUT! Diëten is jezelf dingen ontzeggen, iets wat je nooit kunt volhouden. Plotseling ga je leven volgens een bepaald schema, maar eens je hiermee stopt, vliegen de kilo's er meteen terug aan. Dat jojo-effect wil je natuurlijk vermijden. Probeer gewoon veel bewuster om te gaan met eten. Dat wil niet zeggen dat je calorieën moet tellen. Weet goed wat je eet en laat de voeding waarvan je niet weet wat het is staan. Kook met andere woorden heel puur en maak geen gebruik van bewerkte voeding. Bewerkte voeding bevat meestal veel suikers en andere ongezonde stoffen. Stoffen die een nadelig effect hebben op je lichaam en je lichaam niet nodig heeft.




Tot ziens suikerverslaving
Tegenwoordig krijgen steeds meer mensen op een jongere leeftijd te maken met diabetes. Het gevolg van de maatschappij waarin wij leven. Er bestaan zoveel heerlijke gerechten, koekjes, en dat allemaal binnen handbereik. Zonder goede discipline geef je constant toe aan deze suikerbommen. Een tip hierbij is om zelf je eigen koekjes, cakejes,... te maken. Hier zitten tenminste geen bewaarmiddelen en kilo's suiker in. De suikers die normaal in cakejes en koekjes zit, kun je perfect vervangen door natuurlijke en gezonde zoetmakers. Denk aan honing, stevia, agavesiroop,... Na een tijdje zul je merken dat je lichaam veel minder nood heeft aan die suikers. 

Vervang alcohol door groene thee/water
Alcohol bevat enorm veel calorieën. Als je lichaam in één keer veel calorieën binnen krijgt, wordt dit meteen als vet opgeslagen. Daarnaast zit er giga veel suiker in alcohol. Je hoort het al, alcohol is heel ongezond. Vervang deze daarom door water of groene thee. Groene thee bevat veel nuttige antioxidanten die je ook terugvindt in groenten. Daarnaast stimuleert groene thee je vetverbranding waardoor je kunt afvallen. Ook water helpt je bij het afvallen. Vanaf 1,5 liter per dag zullen gifstoffen je lichaam veel sneller verlaten. Let wel op dat je niet over de 2 liter per dag zit, want een watervergiftiging bestaat echt...

Heb je zelf nog enkele tips? Laat ze zeker even achter in een reactie.

6 reacties

  1. Ja op dieet gaan is echt de grootste fout wat de mens maakt, want je moet je daar ook echt aan houden, anders gaat het weer mis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben de laatste tijd zo hard aan het snoepen dat ik me slap voel en plots echt gelijk nergens meer zin in heb. En oh, ik denk dat daar de fout lag. Ik heb niks van een conditie en plots ging ik kei veel lopen, dat liep fout af want ik had gelijk een blessure en wow. Michaela, wat heb jij een schoon lijf!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een superfijne tips. Ennuh jij hoeft niks te doen met zo'n mooie strakke buik!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuke tips, je nieuwe blog ziet er leuk uit!
    Ik ben de laatste tijd minder aan het snoepen, maar toch ga Ik altijd een buikje hebben :)
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijne tips! Je conditie rustig opbouwen ben ik zelf ook mee bezig; ik kan inmiddels weer sporten, maar in het begin moest ik het echt bij een kwartiertje houden omdat ik anders duizelig werd. Groene thee en water drink ik zelf elke dag, alleen vind ik het wel lastig om nooit alcohol te drinken, zeker omdat ik het wel lekker en gezellig vind en frisdrank vind ik bijv. ook niet echt lekker. Wel probeer ik het goed te beperken en het niet te vaak te drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Af en toe zondigen moet kunnen. Op een dikke 3 maanden ben ik nu 11 kilo kwijt en ben daar al heel trots op. En soms ben ik al die "natuurlijke" zoetmakers gewoon beu en wil ik suiker :) Mijne choco pakken ze me niet af ;)

    BeantwoordenVerwijderen