LIFESTYLE | Zo vind je de juiste sportschoenen

Dat sporten gezond is, hoef ik je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Toch kan het vaak mislopen. Denk maar een blessures, pijnlijke t...


Dat sporten gezond is, hoef ik je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Toch kan het vaak mislopen. Denk maar een blessures, pijnlijke tenen en blaren. Je kunt dit makkelijk oplossen door je goede sportschoenen aan te schaffen. Hierbij moet je rekening houden met een aantal zaken. Ontdek snel hoe je de juiste sportschoenen vindt.



Juiste maat.
Het is onvermijdelijk dat je voeten tijdens het hardlopen naar voren glijdt en je tenen de voorkant van je schoen raakt, met als gevolg blaren en blauwe tenen. Dit kun je voorkomen door sportschoenen aan te schaffen die net wat groter zijn dan je gewone schoenen. Ga altijd voor een halve tot een hele maat groter. Let er zeker op dat de ruimte tussen je tenen en de voorkant van je schoen één centimeter moet zijn. Daarnaast is het zelfs nog beter om je loopschoenen 's avonds te kopen omdat je voeten dan uitgezet zijn. Hierdoor weet je dat ze tijdens het sporten niet gaan knellen. 

Schokdempende schoenen
Tijdens het hardlopen vangt je lichaam telkens schokken ter grootte van drie keer je lichaamsgewicht op. Een goede demping is nodig om je voeten, knieën, rug en heupen te beschermen tegen die schok. Daarom is het van belang om loopschoenen met een goede zool te vinden. Laat je goed informeren bij echte sportwinkels. Zij weten precies wat voor tussenzool de schoenen bevatten en welke extra dempingstechnieken eraan toegevoegd werden (denk maar aan gelkussens, luchtkussens,...)

Kijk ook naar de grond
Loop jij meestal op oppervlakken die niet meegeven (asfalt, kasseien,...)? Let er dan ook op dat je loopschoenen neemt die de schokken van deze ondergrond nog beter opvangen. Bij lopen op zand is de schokdemping iets minder belangrijk, maar is het net goed om schoenen te hebben die je goed ondersteunen. Kies dan voor schoenen met meer grip en een geribbelde zool. 



Speciale sokken
Je voeten kun je nog extra gaan beschermen door hardloopsokken aan te schaffen. Het zijn speciale sokken die ervoor zorgen dat je extra steun krijgt en ze voorkomen dat je blaren verkrijgt. Pas ook liefst deze sokken terwijl je je loopschoenen draagt, dan weet je zeker dat alles goed zit. 

Vervang tijdig je sportschoenen
Net zoals kledij kunnen ook sportschoenen verslijten. Dit begint meestal bij de zool. Zo gaan schoenen met een dikke zool ongeveer 2000 kilometer mee, terwijl schoenen met een dunne zool 500 kilometer meegaan. Vanaf het moment dat je last krijgt van je knieën, rug of voeten weet je dat jouw sportschoenen aan vervanging toe zijn.

Neem deze tips zeker mee wanneer je opzoek gaat naar een nieuw paar sportschoenen. Laat je zeker adviseren in een echt sportwinkel, want dan weet je dat jouw nieuwe sportschoenen helemaal goed zijn! 

7 reacties

  1. Wat een fijn artikel :) Je site is trouwens erg mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijne tips! ik moet nog een keer goede sportschoenen kopen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijne tips! Ik vind het zelf vooral lastig om schoenen te vinden waarmee ik grip heb op onze gladde vloer thuis, want die is echt heel glad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat fijne tips. Ik kocht sport schoenen bij Lidl en hij is wel fijn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hele handige post! Zelf sportte ik 'vroeger' altijd gewoon op Vans en had nooit ergens last van maar na een tijdje merkte ik dat ik erg naar binnen ging lopen. Gelijk naar de sportzaak gegaan en schoenen op laten meten. Het is inderdaad erg belangrijk heb ik gemerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb op het moment Nikes, vind ze fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goeie tips, ik vind sportschoenen kiezen nog best lastig.

    BeantwoordenVerwijderen